Wat eenvoudig lijkt voor mensen die zich buiten een groot bedrijf bevinden, is misschien niet zo eenvoudig aan de binnenkant. Het uitbrengen van een nieuw smeermiddel en het via het dealernetwerk distribueren ervan is waarschijnlijk geen gemakkelijke opgave. Deze aftermarket smeermiddelbedrijven zouden er echt alles aan moeten doen om te zeggen aan welke OEM-specificaties hun smeermiddelen voldoen. Ik realiseer me dat ze het niet doen, maar ze zouden hun verkoop enorm kunnen verbeteren als ze dat wel zouden doen.
Ik heb herhaaldelijk de bewering van wijdverspreide MT-82-problemen in de Ford Transit en de Land Rover Defender onderzocht. Afgezien van een paar klachten in forums is er niet veel. In de Defender-forums hebben sommigen duidelijk verklaard dat hun versie van de MT-82 niet hetzelfde is en niet zo zwaar is als die in de Transit en Mustang. De MT-82 staat niet eens op de lijsten met veelvoorkomende/top Transit-problemen die rondgaan.
Made in China is er in verschillende kwaliteiten. Ja, het is gebruikelijk dat mensen veiligheidsartikelen weggooien en de productie opvoeren op manieren die de kwaliteit schaden. Dit is meestal niet iets dat gebeurt in fabrieken in eigen bezit, maar wel bij contractfabrikanten en leveranciers. Bedrijven die Amerikaanse en Europese bedrijven niet hun eigen mensen hebben die de zaken constant leiden of controleren. En constant betekent daar wonen, want de terugkeer komt 1-3 weken nadat iemand weer in het vliegtuig stapt. Er zijn dingen die in fabrieken kunnen gebeuren met verschillende gradaties van toezicht, maar hoe meer toezicht, hoe meer controle, hoe kleiner de graad.
Getrag heeft genoeg op hun websites om ongeveer te laten zien hoe ze werken. Het lijkt erop dat hun fabrieken vrijwel de hele transmissie in eigen huis maken en permanent een westerse aanwezigheid in China hebben die toezicht houdt op de drie fabrieken. Natuurlijk is het geen perfecte informatie en een deel ervan is drie jaar oud, maar het laat wel het schema van de dingen zien.
In ieder geval zouden de echt enge verhalen over verwijderde veiligheidsuitrusting, uitgedund plastic en andere manieren om volume te maken ten koste van de kwaliteit, niet echt van toepassing moeten zijn op deze situatie. Wat wel van toepassing is, zijn de fijnere problemen die vrijwel overal kunnen voorkomen waar een bedrijf een fabriek plaatst die niet in hun eigen achtertuin staat en soms wel.
Het engste stukje info dat ik daarin vond, was een verwijzing naar een Chinese lagersleverancier uit 2008 voor de MT-82 op de GETRAG (Jiangxi) Transmission-website. Op de website van het lagerbedrijf beweren ze in 2007 leverancier van GM te zijn geworden. (
http://www.cjb.com.cn/en/yxwl.asp ) De lagers van dit bedrijf zitten dus in 'made in the USA'-assemblages. In wezen kan dit tegenwoordig net zo gemakkelijk gebeuren met made in USA en made in Mexico met leveranciers en fabrikanten die hun lagers in China inkopen.
Ik heb ook NHTSA-onderzoeken onderzocht en ze lijken vrij gebruikelijk en routinematig te zijn. Ik heb een website gevonden die onderzoeken telt. De Mustang uit 2003 en een Honda Accord uit ongeveer dezelfde tijd hadden elk 10 onderzoeken, om een paar voorbeelden te geven.