Ford Mustang Forum banner
1 - 20 of 75 Posts

metalman302

· Registered
2,904 Posts
Reaction score
21
Discussion starter · #1 ·
Oké, dus je vraagt je af over een V6-swap in je V6-mustang? Lees eerst deze FAQ. Zoek dan in dit forum en Google. Als je nog SPECIFIEKE vragen hebt, stel ze dan hier.

1. Kan het gedaan worden? - JA, maar het is VEEL werk. Ik heb maar een paar swaps voltooid gezien in vergelijking met honderd keer dat ik erover heb horen vragen. Het is niet iets dat je in één weekend in je oprit kunt doen. Het is niet iets voor een tiener om alleen aan zijn eerste auto te doen... tenzij je een soort monteur-wonderkind bent LOL.

2. Hoeveel gaat het kosten? - Overal van gratis tot $ 1000 of meer. Gratis is mogelijk als je een total loss auto koopt en de onderdelen die je niet nodig hebt, uit elkaar haalt. Dit hangt af van hoeveel je voor de auto zelf betaalt en wat je eraan kunt verkopen. Als je besluit alles apart te kopen; de motor kost misschien niet veel, maar alle kleine onderdelen lopen snel op tot meer dan je oorspronkelijke schatting. Een "donorauto" is verreweg de beste manier om te gaan. Op die manier kun je beide auto's naast elkaar hebben en gewoon alles uit de ene auto halen en in de andere plaatsen.

3. Kan ik XXXX-motor in XXXX-jaar auto plaatsen? - Je *kunt* elke swap doen, maar het maakt alles een stuk eenvoudiger om vast te houden aan een opstelling die af fabriek voor jouw jaar werd aangeboden. Op deze manier is alles plug-and-play, volledig af fabriek, geen fabricage of aangepaste bedrading nodig. Aangepaste bedrading kan snel een nachtmerrie worden. De 5.0- en 4.6 K-members zijn verschillend, geen perfecte pasvorm als je zou proberen te wisselen. Rempedalen verschillen tussen 5.0 en 4.6. Brandstofsystemen veranderden in verschillende jaren.

4. Maar ik kan een lopende XXXX-motor krijgen voor slechts $ 100. Kan ik hem dan toch in XXXX-jaar plaatsen, ook al is die motor nooit af fabriek voor mijn jaar aangeboden? - Je staat er alleen voor, maat!

5. Kan ik tegelijkertijd van automaat naar 5 versnellingen overstappen als de motor wordt vervangen? - Dat zou de BESTE tijd zijn! Je bent al 2/3 van de weg. Kortom, het enige extra werk is om pedalen en de shifter te vervangen. Gebruik de zoekfunctie voor de details. Het is al vaak besproken in de V6- en V8-forums.

5. Welke onderdelen heb ik nodig om te wisselen? - Het korte antwoord is: De motor en gerelateerde componenten, de uitlaat, de computer en alle motorbedrading. Als je naar 4.6 gaat, moet je ook de transmissies en rembekrachtigers verwisselen. K-members zijn hetzelfde voor GT en V6. 94 95 3.8's hadden motorsteunen die pasten op de 5.0-dwarsbalk. In 96-04 kregen de 3.8's verschillende steunen die pasten op de 4.6-dwarsbalk.

6. Ik kan geen donorauto krijgen. Welke onderdelen moet ik apart krijgen?

ALLE 94-04

Achterkant: Optioneel. Sommige V8-mensen melden dat ze de 7.5 achterkant jarenlang hebben gebruikt, terwijl sommige V6-mensen melden dat ze hem kapot maken. Een 94-98 GT-achterkant is een directe swap voor 94-98 auto's. Een 94-98 auto kan ook een foxbody 5.0 8.8 gebruiken en hij wordt er direct op vastgeschroefd. Alle assen en remmen en alles van de 94-98 V6 7.5 achterkant worden direct overgezet naar de Fox 8.8. 99-04 auto's moeten een 99-04 achterkant gebruiken omdat ze bredere assen en een bredere behuizing hadden dan 94-98.

94 & 95 3.8 naar 5.0 - Alle vermelde onderdelen zijn 5.0-specifiek, tenzij anders vermeld.

Deze auto's hebben het minst te wisselen

Complete motor - carterpan tot gasklep
Gaskabel
Luchtinlaat
MAF is hetzelfde en kan opnieuw worden gebruikt
Motoraccessoires met alle beugels, leidingen, bedrading, slangen (accessoires zelf moeten hetzelfde zijn voor 3.8 & 5.0)
Motorsteunen
Complete uitlaat
Radiateur & slangen
Ventilator
Overloop moet hetzelfde zijn
EEC met harnas
Alle motor- en transmissiebedradingsharnassen
Dashboard harnas (?)
Snelheidsmeter
CCRM (constant control relay module)

Transmissie, aandrijfas en startmotor van de 3.8 kunnen opnieuw worden gebruikt op de 5.0.
Automaat heeft 5.0 vliegwiel nodig van 87-95
T-5 transmissie heeft 5.0 vliegwiel en koppeling nodig van 87-95
T-5 moet worden verwisseld naar een 94 95 5.0 bellhousing. De 3.8 en 5.0 bellen hebben de startmotor op verschillende posities om de verschillende diameters van de vliegwielen te accommoderen. Fox bellhousing werkt niet omdat de 94+ T-5's ingaande as langer is dan fox.

96-98 of 99-04 3.8 naar 4.6L - Alle vermelde onderdelen zijn 4.6-specifiek, tenzij anders vermeld. Gebruik onderdelen van de subgroep waarin je auto zich bevindt; 96-98 of 99-04

Complete motor - carterpan tot gasklep
Gaskabel
Luchtinlaat
MAF
Motoraccessoires met alle beugels, leidingen, bedrading, slangen
Motorsteunen
Complete uitlaat
Radiateur & slangen
Ventilator
Overloop
EEC met harnas
Alle motorbedradingsharnassen
Dashboard harnas (?)
Snelheidsmeter
CCRM (constant control relay module)
Hydroboost rembekrachtiger met alle leidingen - de vacuümbekrachtiger is te groot en past niet op de 4.6

Transmissie - Je hebt een 4.6 transmissie nodig. Ze hadden 4.6 specifieke bellhousings ingebouwd in de behuizing..... zelfs op de handgeschakelde transmissies.
Vliegwiel en koppeling voor T-45 en 3650 handboeken
Vliegwiel voor 4.6 automaat 4R70W
Aandrijfas - 4.6 heeft een specifieke yoke die niet hetzelfde is als alle 3.8 yokes. Buizen hebben dezelfde lengte, voor het geval je alleen de yoke wilt verwisselen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik weet zeker dat er nog veel andere kleine details zijn die naar boven komen voor iedereen die deze swap doet. Correcties of nuttige info, voel je vrij om het te plaatsen!

Uitstekende post.. laten we dit vastzetten zodat alle nieuwe mensen het kunnen zien voordat ze vragen

• Like
Reactions: MustangDZR
Ik vermijd grotendeels het plaatsen in de V8/turbo/supercharger-threads vanwege dat feit. Bespaar je geld en verkoop je V6 en koop een V8, tenzij je het geld, de tijd, de ervaring en de capaciteit hebt om grote upgrades uit te voeren. Het zou dit forum veel bandbreedte besparen als dit soort vragen ervoor zouden zorgen dat het systeem de vraag in de eerste plaats blokkeert....

Ik ga deze thread opslaan in mijn favorieten en er een link naar plaatsen in die threads. Bespaart me een hoop tijd om dit *** 20 keer per week te typen. Bedankt Metalman

Hartelijk dank Judi!

Om te beginnen, geweldige writeup. Ik begrijp waarom je het hebt gedaan Metalman302, maar ik hoop dat je je realiseert dat het een ongelijke strijd is die niet gewonnen kan worden. 99% van de mensen die deze vraag stellen, lezen nooit de stickies of zoeken eerst.

Wat ik wil toevoegen is dat mensen eerst eerlijk moeten zijn tegen zichzelf. Als je moet vragen hoe je dit moet doen, ben je er niet toe in staat. Je hebt vrijwel zeker niet de benodigde tools en de kans dat je ook het geld hebt, is net zo klein. Je kocht een V6 omdat je het kon betalen, maar nu kun je op magische wijze $5K betalen om een V8/turbo/supercharger te installeren??? Kom op, echt.........

Ik vermijd grotendeels het plaatsen in de V8/turbo/supercharger threads vanwege dat feit. Bespaar je geld en verkoop je V6 en koop een V8, tenzij je het geld, de tijd, de ervaring en de capaciteit hebt om grote upgrades uit te voeren. Het zou dit forum veel bandbreedte besparen als dit soort vragen ervoor zouden zorgen dat het systeem de vraag in de eerste plaats blokkeert.....
Ik ben toevallig een persoon die liever een specifieke vraag stelt en 120% zeker is van waar ik aan begin. Ik stelde deze vraag echter, ik deed onderzoek, ik heb de tools, ik kan tijd en geld vrijmaken. Het is meer een leermoment voor sommigen, inclusief mezelf. Ik heb veel geleerd van metalman :smartass:, en soms weet ik het antwoord wel, maar ik vraag het nogmaals om er zeker van te zijn. Ik weet zeker dat hij je zal vertellen dat ik hem waarschijnlijk zes of zeven keer per dag sms over willekeurige vragen. Ik begrijp wat je bedoelt over mensen die vragen stellen over dingen die ze niet volledig begrijpen. Als computertechnicus word ik ZIEK van het horen van "Hoe verwijder ik een virus?" of "Hoe kan ik mijn computer sneller maken?", afhankelijk van of ze het me direct vragen of op een forum zoals dit plaatsen, ofwel ik zet mijn tanden op elkaar en leg het voor de 120000000e keer uit of ik lach gewoon en blijf door de forums scrollen. Wat je percentage betreft, het is eigenlijk meer als 98,7% :bounce2:

^^ Gewoon mijn ochtend twee centen :yup:

de kans om ook het geld te hebben is net zo klein. Je kocht een V6 omdat het was wat je kon betalen, maar nu kun je op magische wijze $5K betalen om een V8/turbo/supercharger te installeren??? Kom op, echt..........
Je bericht was behoorlijk raak, tot dit deel. Het is behoorlijk onwetend en kortzichtig.

Mijn 04 3.8 naar 4.6 dohc swap gaat bijna gratis zijn, met een kleine kans om er een beetje geld mee te verdienen omdat ik veel geluk heb gehad. Nu, het is duidelijk dat niet iedereen dat kan doen en het kan veel geld kosten. Maar zelfs dan, in de 7 jaar dat ik de auto bezit, ben ik afgestudeerd aan de universiteit en heb ik een goede salarisbaan gekregen in Info Security, dus ik zou het me nu kunnen veroorloven, ook al kon ik het toen niet. Ik kocht de v6 omdat het was wat ik me toen kon veroorloven. Ik weiger gewoon een v8-auto te kopen. Het project is leuk, met vrienden werken is leuk en ik zal er meer trots op kunnen zijn.

En aan Metalman, goede post. Een paar dingen echter, de dashboardkabelboom voor de 6 werkt prima met GT-elektronica. Dat hoef je niet te veranderen. Om de hydroboost te gebruiken, moet je ook overstappen op de pedaalboom van een hydroboost-auto. Dat kan afhankelijk zijn van welke jaren je gebruikt, maar bij het installeren van HB van een 99-04 GT in mijn 04 moesten ze worden gewijzigd, of op zijn minst worden aangepast door de stangen van de twee boosters af te snijden en de gebogen stang van de v6-booster aan de HB te lassen.

Discussion starter · #10 ·
Hé bro, ik hoopte dat je hierheen zou komen. Ik wilde wijzen op een voorbeeld uit de echte wereld van een swap, maar ik dacht niet dat ik naar een ander forum, een sticky, moest linken lol.

Ik had gedacht dat de dash-harnassen hetzelfde zouden zijn, maar iemand op een ander forum zei dat ze die van hen moesten omwisselen... vrij zeker dat het 01-04 was, beweerden ze. Daarom heb ik een vraagteken gezet. Je auto loopt ook nog niet en de 100% goede werking is ook nog niet geverifieerd....

Met wat je me hebt laten zien en met welke boosters ik heb opgezocht, heb je gelijk, de V6- en V8-boosters zijn zeker verschillend voor 99-04. Ik ben er echter 99% zeker van dat de pedalen voor 96-98 V6 vs. GT hetzelfde zijn. Zodra ik het 100% kan bevestigen, zal ik kijken of ik het in de OP kan laten bewerken. Als je een gereviseerde V6-booster opzoekt, zie je dat 94 95 GT & V6 en 99-04 V6 allemaal hetzelfde onderdeelnummer hebben met een gebogen stang. 96-98 V6 booster is echter een ander onderdeel met een rechte stang die identiek is aan een HB. Ik heb hier ongeveer 4 verschillende pedaal/booster-opstellingen (lol) Ik zal het zelf verifiëren en updaten.

haha. Precies. Ik ben in 04 lid geworden van deze site en er stond dat ik hem voor het laatst in 05 bezocht heb.

Terwijl ik dingen opzocht, leidden veel links hiernaartoe, toen zag ik deze thread.

Je hebt gelijk, het is nog niet door mij geverifieerd, maar alles paste netjes in de nieuwe kabelbomen. En alles wat ik lees zegt dat het correct zal werken. Ik hoop het snel zeker te weten te komen. Ik zou het hatelijk vinden om het dashboard weer te moeten verwijderen. Ik ben er vrij zeker van dat het gewoon een generieke kabelboom is. Anders, met hoe Ford is, denk ik niet dat ze de mistlamp- en t/c-schakelaars in een auto zouden hebben bedraad waar het geen optie is.
Het is gek voor mij dat Ford de stangen zo zou veranderen. Het is balen omdat ik de Mach 1-pedalen (onderdeel van het pony-pakket) in de auto heb, maar de pedaalbomen moest veranderen. Ik kan niet bedenken hoe ik de pads veilig van de pedalen kan verwijderen om te wisselen. Nu zijn mijn gaspedaal en voetsteun(?) Mach 1-stijl en koppeling en rem zijn van rubber.

Discussion starter · #12 ·
Technisch gezien had de vacuümboosterstang misschien meer beweging nodig dan HB? Lager op de pedaalarm zou zorgen voor een grotere zwaairadius en meer beweging.

Zijn de Mach-afdekkingen hetzelfde als de Bullitt? De Bullitts passen strak maar schuiven er gewoon op.

Ja, dat is begrijpelijk.

Eigenlijk zien de hoezen er hetzelfde uit. Het lijkt er alleen op dat het deel dat om het pedaal zit, veel te strak zit om het eraf te halen zonder het te beschadigen. Ik zal er eens goed naar kijken. Die WindCity-man zou dit weekend naar mij toe komen om die trans-spullen en de pedaalboom op te halen, dus ik moet het snel controleren.

Discussion starter · #16 ·
De "gids" voor het wisselen van de motor in het nieuwe 5.0-tijdschrift was een grap. Er werden enkele voor- en nadelen genoemd, maar het was geenszins een handleiding. Er stonden ook verschillende fouten in. Een paar uit mijn hoofd - de 99+ V6 stangs hadden 8.8 achter standaard (onjuist), 94-98 GT's hadden allemaal T45's (onjuist).

Er stonden nog tal van andere fouten in die uitgave. In brieven van schrijvers konden ze niet bevestigen dat Tokico's ooit af fabriek op auto's zijn geleverd - BULLITT IEMAND???

Mijn gehavende, kapotte 95 gt automaat cabrio is ongeveer klaar met oliedruk en er iets mee te maken hebben. Ik heb een reservemotor en nu een betere carrosserie en interieur 95 3.8 handgeschakelde hardtop. Moet ik een andere computer kopen omdat ik de automatische kabelboom niet heb, en hoe zit het met de dashboardkabelboom, moet die worden verwisseld? Beide auto's zijn standaard en de V6 heeft waarschijnlijk gescheurde koppen, ik heb hem onlangs zo goedkoop gekocht. Ik rijd met de gt van en naar mijn werk, een mijl verderop, dus er is genoeg te doen aan de V6. Ik vraag me gewoon af of ik het dashboard alvast moet verwijderen of niet, zolang er tijd is. Bedankt.

Discussion starter · #18 ·
Mijn afgetrapte, afgeragde 95 gt auto cabrio is zo goed als klaar met oliedruk en er iets mee te maken hebben. Ik heb een reservemotor en nu een betere carrosserie en interieur 95 3.8 handgeschakelde hardtop. Moet ik een andere computer kopen omdat ik de automatische kabelboom niet heb, en hoe zit het met de dashboardkabelboom, moet die worden vervangen? Beide auto's zijn standaard, en de V6 heeft waarschijnlijk gescheurde koppen, ik heb hem onlangs goedkoop genoeg zo gekocht. Ik rijd met de gt van en naar mijn werk, anderhalve kilometer verderop, dus er is genoeg te doen aan de V6. Ik vraag me gewoon af of ik het dashboard alvast moet verwijderen of niet, zolang er nog tijd is. Bedankt.
Je hebt zeker de computer nodig, anders zal de motor stotteren als hij denkt dat hij moet schakelen. De automatische kabelboom kan worden aangepast als je goed bent in het lezen van schema's. Je moet de stekker van het achteruitrijlicht veranderen en de draden van de neutraalveiligheidsschakelaar aan elkaar verbinden. Ik heb het gedaan, maar als je een handgeschakelde kabelboom voor een redelijke prijs kunt vinden, is het veel gemakkelijker. De V6- en v8 t5-kabelbomen zijn zeker verschillend....het is mogelijk dat het enige verschil de toevoeging van de achterste 02's op de V6 is, die de 5.0 niet heeft.De dashboardkabelboom is volgens mij hetzelfde, maar ik heb tegenstrijdige dingen gehoord. Misschien moet je het controleren in een 94/95 specifiek forum.Als er vragen over de bedrading zijn die niet in Haynes of Chiltons staan, stuur me dan een pm en ik zal het opzoeken in het servicehandboek van de dealer.

Je hebt zeker de computer nodig, anders zal de motor stotteren wanneer hij denkt dat hij moet schakelen. De automatische kabelboom kan worden aangepast als je goed bent in het lezen van schema's. Je moet de achteruitrijlichtstekker veranderen en de neutraalveiligheidsschakelaarleidingen aan elkaar splitsen. Ik heb het gedaan, maar als je een handmatige kabelboom voor een redelijke prijs kunt vinden, is het veel gemakkelijker. De V6- en v8 t5-kabelbomen zijn zeker verschillend....het is mogelijk dat het enige verschil de toevoeging van de achterste 02's op de V6 is, die de 5.0 niet heeft.

De dashboardkabelboom is denk ik hetzelfde, maar ik heb tegenstrijdige dingen gehoord. Misschien even kijken op een 94/95 specifiek forum.

Als er vragen over de bedrading zijn die niet in Haynes of Chiltons worden behandeld, stuur me dan een pm en ik zal het opzoeken in het servicehandboek van de dealer.
Ik denk dat de fabrieksv8-kabelboom kan worden ontdaan van pinnen en opnieuw kan worden voorzien van de T5-kabelboom en de computer kan worden verwisseld. Ik zal moeten controleren of de framezijde naar de computer hetzelfde onderdeelnummer heeft voor een 6/8 automaat of handgeschakeld. Als dat zo is, kan ik dat hopelijk doen. Ik zal eerst de V6-auto controleren.

Het is vrij eenvoudig om de motor van de 3.8 te verwijderen. Haal ook de radiator eruit. Koppel de aandrijfas, uitlaat los, plaats indien van toepassing ondersteunende apparatuur en verwijder een paar bouten in het dwarsstuk van de transmissie om deze uit de weg te halen, en dan de bouten van de transmissie naar de belhuizing. Schuif de hele motor en accessoires en kabelboom er aan de voorkant uit nadat u deze hebt opgetild om de framebevestigingen vrij te maken. Het duurde 6 uur van rijtijd tot motor eruit met een compressor en luchtgereedschap gebruikt in een carport met multiplex (dat klopt). De transmissiekabelboom lijkt hetzelfde te zijn tussen het V6- en V8-model, met natuurlijk uitzondering van de O2-kabelboom, zoals metalman aangeeft. Het zijn beide 16-pins connectoren. Ziet eruit als pinnen voor verwijdering aan de voorkant. Kan waarschijnlijk een set extractiegereedschap kopen om de O2-sensoren uit een V6-kabelboom te trekken om het er correct uit te laten zien en gewoon de draden in de geleider met krimpkous te verbergen. Ik had geluk toen de motor die ik kocht met een kabelboom kwam, ik merkte niet dat er een V8 T5-kabelboom zonder de sensoren was. Dat is een score voor 125. Ik krijg maandag een belhuizing en morgen een computer om wat bedradingsringen te bekijken om te zien wat de inputs/outputs zijn en of ze compatibel zijn zonder de kabelbomen uit het dashboard en tussen het schutbord en de computer te verwisselen. Zou uiterlijk donderdagavond een bestuurder moeten hebben als de kabelbomen niet hoeven te worden verwisseld.

1 - 20 of 75 Posts